Voorbeschouwing LYRA - Quick Steps

16 mei 2018 20:45

Zaterdag is het al weer de laatste thuiswedstrijd voor LYRA in de competitie 2017/2018. Terugkijkend kan je weer concluderen dat de tijd voorbij gevlogen is. Voor LYRA is het een competitie met ups and downs geweest. De ups waren met name de winst in de eerste periode, het doorbreken van enkele jeugdspelers en de vele derby’s tegen onze regiogenoten. De down is onmiskenbaar het verval in de tweede periode en het daaruit voortvloeiende ontslag van de trainer? Heeft dat LYRA wat opgeleverd? Je kan afstuderen op deze vraag.

Als je de wekelijkse uitzendingen van Voetbal Inside beluistert dan is het antwoord dat de invloed van een trainer schromelijk overschat wordt. Dirk Kuijt lijkt deze mening te onderschrijven in zijn boek “het geloof in succes” waarin min of meer beweerd wordt dat het kampioenschap van Feyenoord grotendeels aan de “dominee” toe te schrijven valt. Uiteindelijk gaat het er om wat je er voor over hebt en er voor wilt laten, meent Dirk. Talent is beginnersgeluk en het wel of niet slagen of succes hebben ligt grotendeels aan je (topsport) mentaliteit. Wie het weet mag het zeggen.

Voor LYRA ligt er na de competitie nog een toetje klaar. De nacompetitie start op 2 juni. Zoals het zich nu laat aan zien, voor LYRA met een uitwedstrijd tegen de nummer 13 van de tweede klasse C, momenteel Nieuwkoop, wat nog in een heftige strijd verwikkeld is met  Reeuwijk voor wie er direct gaat degraderen. Deze ploegen zijn geen onbekenden voor LYRA. Vorig jaar om deze tijd kwamen we beide teams tegen in een soort van omgekeerde situatie. De uitslagen en consequentie mogen als bekend verondersteld worden. Het feit dat beide promovendi nu vechten om degradatie geeft wel aan dat er een groot gat zit in niveau tussen top 3de klasse en de tweede klasse.

Onze tegenstanders van zaterdag, Quick Steps, hebben middels een goede serie in de tweede helft van de competitie handhaving in de derde klasse bewerkstelligd. In de voorbeschouwing op het seizoen 2017/2018 werd Quick Steps gerangschikt onder de kandidaten voor degradatie. Met nu al 34 behaalde punten leveren zij dus een puike prestatie. Het affiche LYRA – Quick Steps is de eerste ooit. Een weetje, Quick Steps is in 1933 opgericht als Rooms Katholieke vereniging in Scheveningen. In 1934 werd er verhuisd naar de zo karakteristieke locatie aan de Nijkerklaan in Den Haag. Ranglijst technisch is het zaterdagmiddag een wedstrijd om des keizers baard. Maar we gaan er vanuit dat de spelers ons publiek een hopelijk boeiende en vooral sportieve wedstrijd gaan voorschotelen.

De wedstrijd staat zaterdag onder leiding van scheidsrechter Brouwer. De bal wordt geschonken door Van der Ende Aluminium Constructies B.V. uit Maasdijk.

Tot zaterdag