Voorbeschouwing LYRA - Valken '68

2 december 2016 8:30

Afgelopen zaterdag kon ik door andere verplichtingen niet mee naar de uitwedstrijd tegen UVS. Vroeger zat je dan met je oor gekluisterd aan de radio om de ontwikkelingen te volgen. Tegenwoordig hebben we als verenigingen in de 2de klasse C een whats-app groep waar de tussenstanden op doorgegeven worden. Om kwart over drie komt de eerste tussenstand door. Geert van Etten “apped” een tussenstand van 1-0.

Eerst hoop je, tegen beter weten in, dat hij de stand per ongeluk verkeerd doorgeeft. Al gauw wordt het duidelijk dat dat niet het geval is want de 2, 3 en 4-0 volgen al snel. Uiteindelijk verliest LYRA de wedstrijd met 5-0 en reist iedereen met een katerig gevoel terug naar De Lier. Vorig seizoen kregen we in Leiden met 6-2 ook al flink klop. Op de één of ander manier is UVS “uit” voor ons geen makkie.  Door deze en de uitslag tegen sc Monster zijn we de zo trotsgemelde eerste positie in de 2de periode inmiddels weer kwijt geraakt. Nog twee wedstrijden hebben we dit kalenderjaar om de smaak van deze nederlaag weg te poetsen. Zaterdag tegen Valken ’68 en volgende week, uit bij koploper Te Werve.

De mannen uit Valkenburg zijn geen onbekende voor LYRA. De eerste ontmoeting staat nog vers in het geheugen gegrift. LYRA en Valken ’68 speelden in het seizoen 2004/2005 in de nacompetitie om promotie/degratie naar de 1ste klasse. LYRA verloor uiteindelijk het duel door dat Valken ’68 de strafschoppen iets beter nam. Elke keer als we de bestuurskamer van Valken ’68 bezoeken dan worden we weer aan dit moment herinnerd. De foto’s van deze wedstrijd hangen daar nog steeds prominent aan de muur of worden speciaal voor de wedstrijd tegen LYRA weer opgehangen :-).

Na een wat weifelend begin heeft het team van trainer Arie van Duijn de draad aardig weten op te pakken. Door de resultaten van de afgelopen weken sluiten zij zich weer aan bij de bovenkant van de middenmoot. In het seizoen 2013/2014 speelde beide teams voor het laatst tegen elkaar. Op de Zweth wist Valken’68 met 0-2 te winnen en in Valkenburg eindigde de wedstrijd in een 3-3 gelijk spel. Doelpunten voor LYRA werden dat seizoen gemaakt door Ashwin Scheffers en 2 x Coen van Mil. Voor onze tegenstanders waren Joeri Driebergen, Sven Boonstoppel, Ronald Kuyt, Dico Schaap en Mark Kabelaar doeltreffend... Mooi om te zien dat 3 jaar na dato bijna al deze mannen nog in de selecties van beide teams spelen. Bij veel andere verenigingen is dat wel anders tegenwoordig.

De wedstrijd staat zaterdag onder leiding van de heer W. Honsbeek uit Leiden. De bal wordt gesponsord door Optiplug BV en het spelertje van de week luister naar de naam van Ian Paauwe.

Tot zaterdag....