Van de Jeugdvoorzitter

15 november 2016 13:30

Het is vrijdag avond, ik verzamel de laatste gegevens ( kleedkamer, veld en scheidsrechter indelingen ) om alle papieren weer netjes uit te printen. Uit de printer rollen de diverse documenten als ik door het raam naar buiten kijk. Ik zie dat de herfst zijn intocht nu echt heeft gemaakt. De mooi gekleurde bladeren worden door de wind van de bomen geblazen en vormen een prachtig deken van mooie kleuren op straat. De herfst is toch een schitterend jaargetijde.

Maar naast al dit mooie hebben we de laatste dagen ook te maken gehad met de eerste nachtvorst. Dit is voor vannacht ook weer afgegeven en ik zie dat mijn dakraam reeds is voorzien van een dun laagje ijs. Dit kan dus wel eens roet in het eten gaan gooien morgen ochtend. Snel stuur ik een app berichtje naar Rien.

Rien had dit ook al gezien dus spreken we af om morgen ochtend vroeg op de club te zijn om de velden te keuren. Ik pak de geprintte documenten bij elkaar, snij de scheidsrechter briefjes en stop mijn scheidsrechter tenue in mijn tas. Zo alles staat klaar voor morgen, nu lekker slapen zodat we morgen ochtend fris kunnen beginnen. Als ik op zaterdag morgen wakker word en uit mijn dakraam kijk zie ik dat de vorst inderdaad zijn werk heeft gedaan. De daken zijn allemaal egaal wit. Ik smeer snel een paar boterhammen en pak mijn tas en spring op mijn fiets. De kou is goed voelbaar maar gelukkig staat er geen wind. Ik zet mijn fiets in het fietsenhok en loop langs veld 5 naar het clubgebouw. Veld 5 is net als de daken van de huizen wit, als dat maar goed gaat denk ik snel. Bonno is reeds aanwezig, de verlichting brandt in de jeugdbestuurskamer. Het voelt toch elke keer weer goed om op zaterdag morgen weer onderdeel te mogen zijn van deze fantastische club. Moghu Bonno zeg ik als ik binnen kom. Ik zet mijn tas in de hoek en spreek met Bonno af dat ik eerst een rondje over de velden doe alvorens we aan de koffie gaan. Buiten aangekomen loop ik Rien tegen het lijf. Samen lopen we over veld 5. Het veld is wel wit maar niet hard. Dit verbaast ons, maar goed als dit op alle velden zo is kan er in ieder geval worden gevoetbald. Na veld 5 lopen we over veld 4, veld 2 en veld 1. Gelukkig de velden zijn bespeelbaar we kunnen het licht op groen zetten voor deze drukke zaterdag. Als we in de jeugdbestuurskamer aankomen zijn Mark en Jan ook reeds aanwezig. Gezamenlijk drinken we een heerlijk bakkie om aansluitend te beginnen aan deze mooie zaterdag.

Begrip en respect voor onze scheidsrechters.

Ik heb al reeds eerder geschreven dat wij als vereniging trots zijn op onze clubscheidsrechters. Deze groep mensen zijn echt zeer belangrijk voor ons en voor het spelletje dat wij zo graag spelen op zaterdag. Voetbal is emotie en dat dat wordt getoond is begrijpelijk, dat we het niet eens zijn met de beslissing van de scheidsrechter dat snap ik ( we hebben het namelijk nooit gedaan ) maar…… Laten we niet vergeten dat!!!!!!!! de scheidsrechter uiteindelijk de verantwoording heeft over de wedstrijd en dat wij als speler respect moeten tonen voor zijn beslissingen. Onze clubscheidsrechters fluiten wekelijks hun wedstrijden en dat doen zij omdat zij ook houden van het spelletje maar laten wij ze wel respecteren. Ik zelf fluit ook met veel plezier op zaterdag een wedstrijd en dat hoop ik nog lang te doen maar……. het valt me soms op dat wij als Lyra moeilijk om kunnen gaan met de beslissingen van onze clubscheidsrechters. Als de wedstrijd niet loopt zoals we hadden verwacht ( we verliezen de wedstrijd door uiteraard verkeerde beslissingen van de scheidsrechter ) dan vinden we het bijvoorbeeld niet nodig om na de wedstrijd de scheidsrechter te bedanken voor het fluiten en lopen we gelijk naar de kleedkamer. Nogmaals ik snap de emotie maar wil jullie en uiteraard ook jullie leiders erop wijzen dat dit niet kan. Wij als Lyra staan voor fair play en dat willen we ook uitdragen. Het na de wedstrijd elkaar de hand schudden en de scheidsrechter bedanken hoort hier ook bij. Zullen we met zijn alle afspreken dat we hier meer aandacht aan gaan geven???? Onze clubscheidsrechters verdienen dit en zij waarderen jullie bedankje. Ik reken op jullie.

Laatste wedstrijden op de dag.

Zoals jullie allemaal kunnen lezen worden er veel dingen gedaan zodat jullie lekker kunnen voetballen.  Dit wordt helaas uitgevoerd door een kleine groep mensen. Om deze kleine groep mensen een beetje te helpen vragen wij aan de elftallen welke op zaterdag als laatste voetballen bijvoorbeeld de hoekvlaggen mee te nemen. Dit gebeurd vaak niet. Hierbij wil ik toch van de gelegenheid gebruik maken om dit onder de aandacht te brengen. Willen jullie hieraan denken a.u.b. het is een kleine moeite om dit te doen en het wordt zeer gewaardeerd. Laten we proberen om gezamenlijk het e.e.a. om te ruimen zodat de kleine groep vrijwilligers hier minder werk aan heeft!!!! WE ZIJN LYRA en dat moeten we echt met zijn alle doen.

Voetbalplaatjes.

De voetbalplaatjes verzameling rage is echt in alle hevigheid losgebarsten. Overal in De Lier hoor je de kinderen erover praten. Kinderen???? hoor ik jullie denken en volwassenen dan?? Ja dat klopt, volwassenen zijn ook druk met de plaatjes. Afgelopen zaterdag was onze JC ook erg druk met de plaatjes. Het is echt fantastische om te zien dat zij hier eigenlijk drukker mee waren dan met de voetbal. De actie is echt een succes en ik hoop dat dit tot het einde zo blijft.

Ik zie jullie weer op de velden bij Lyra,

Hans van der Mark.