AZ en Lyra ondertekenen contract en verbinden zich voor onbepaalde tijd

27 maart 2024 20:15

Als fervent Feyenoord supporter begrijp ik nu waarom mijn cluppie veel in de AZ vijver heeft gevist. De manier waarop AZ de opleiding van de jeugd vorm geeft, spreekt geweldig aan. De Rotterdammers hebben nog een vacature voor de positie van Hoofd Jeugdopleiding en ik weet wel een goeie 😉. Als opening van de avond werden Paul Brandenburg (Hoofd Jeugdopleiding AZ) en Dennis Zwagerman (trainer JO11 en Lyra’s contactpersoon) door Edger Kuntz geïntroduceerd.

Dennis vertelde dat de samenwerking tussen de amateurverenigingen en AZ laagdrempelig moet zijn. AZ ondersteunt Lyra en niet andersom. Door te inspireren, motiveren en assisteren draagt AZ bij om het niveau van het voetbal op een hoger plan te krijgen.

In een presentatie van een uur werden de aanwezigen meegenomen in de reis die de AZ jeugdopleiding heeft gemaakt vanaf 2009, het moment dat AZ’s toenmalige geldschieter failliet ging, tot aan het behalen van de winst in de Youth League, de absolute kroon op het werk van Paul Brandenburg en zijn team. 12 van de spelers die de finale speelden waren al vanaf de O13 bij AZ. Dit is ook gelijk de kern en het onderscheidend vermogen van AZ. Zij kopen geen succes maar creëren het. De volgende vier vragen stellen zij zich constant af:

1. Wat is nou echt talent
  2. Hoe creëer je een omgeving waarin mensen het maximale uit zichzelf kunnen halen
  3. Hoe creëer je een winnend team
  4. Wat is het meest effectieve ontwikkelpad per individu

Dit alles met het doel om spelers te trainen en te ontwikkelen die:

• Het spel begrijpen
  • Eigen keuzes kunnen maken op de hoogste snelheid
  • Technisch en fysiek in optimale conditie zijn
  • 24/7 gericht zijn op presteren
  • Een gepassioneerde persoonlijkheid hebben

Het “AZ-voetbal” wordt gespeeld vanuit een goed samenwerkende organisatie, is gevarieerd, dynamisch, met initiatief, vooruit gericht en met een hoge intensiteit. Dit zal ongetwijfeld niet de waarheid zijn maar wel de AZ waarheid waar heel de organisatie in geloofd en naar handelt, meldt Paul met veel overtuiging en passie.

Alles wat je aandacht geeft dat groeit. Tot aan 16 jaar is tactiek een verboden woord. AZ leidt haar voetballers breed op. Veranderen van omgeving, omstandigheden zorgt ervoor dat kinderen ontdekken, leren en moeten blijven nadenken. AZ traint bijvoorbeeld op verschillende ondergronden variërend van gras, zand, kunstgras tot gravel; balmaten variërend van tennisbal tot “vijfje”; met schoenen, zonder schoenen etc etc. Alles met het doel om de speler te ontwikkelen op technisch, fysiek en cognitief vlak. Elke speler in de opleiding wordt daarop ook gemeten. Paul geeft aan dat wij kampioen zijn in het selecteren van verkeerde spelers. Als voorbeeld liet hij de foto zien van het Nederland elftal van twee jaar geleden. Van dit team zaten slechts 5 man in Oranje O17 en slechts 3 in O13. Bij AZ gelooft men dan ook in gelijke kansen voor elk individu in de opleiding of je nou in het 1ste zit of een ander team. Het tempo van ontwikkeling is bij elk individu anders. Deze visie zorgt er ook voor dat de uitstroom bij AZ beperkter is dan bij andere BVO’s.

Namens vv Lyra nam onze vicevoorzitter Maurice van Veldhooven ook even het woord . Hij vroeg zich af hoe AZ bij Lyra terecht is gekomen en of wij nu moeten vrezen dat onze talenten weg worden gehaald? Samenwerking tussen AZ en Lyra gaat daar niet om. Bij AZ geloven we heel sterk dat kinderen in hun eigen sociale omgeving zich moeten ontwikkelen. De straal waarbinnen AZ zijn talenten scout is niet veel groter dan 35 km vanaf het trainingscomplex. De connectie tussen AZ en Lyra is ontstaan door contacten tussen Edger en Dennis en de interesse in de AZ opleidings filosofie. Samenwerking zal dus geënt zijn op de wisselwerking tussen de Lyra opleiding en AZ waardoor het niveau van de opleiding van Lyra hoger gaat worden.

Hoe heeft AZ de wedstrijd die zij bij Lyra tegen Club Brugge hebben gespeeld, ervaren? Paul liet weten onder de indruk te zijn van de faciliteiten die Lyra tot de beschikking heeft. AZ speelt zeer regelmatig oefenwedstrijden tegen teams uit België / Noord Frankrijk en dan is het spelen van een wedstrijd bij Lyra een zeer reële optie maar nooit ten koste van wedstrijden van de Lyra teams.

Wat is de visie van AZ op vrouwenvoetbal? AZ is daar vorig seizoen mee gestart. De visie, strategie aangehouden voor de jongens opleiding gaat ook gehanteerd worden voor de meisjes opleiding.

Na de beantwoording van deze vraag was het tijd voor het officiële gedeelte en werd de samenwerking beklonken me het zetten van de handtekeningen.

Voor foto's en filmpjes klik HIER

20240326_212749.jpg

20240326_210337.jpg