GRATIS AED CURSUS

23 januari 2016 10:30

Ook dit jaar willen we weer een opleiding / herhaling reanimatie -/ AED cursus doen. Deze cursus duurt maar één avond, maar kan levens redden. Je kunt kiezen uit dinsdagavond 8 of 15 maart 2016 aanvang 20:00 uur en opgeven bij Herman van Duijn, via e mail; vrijwilligers@vvlyra.nl of via 06-23116106. Deze AED cursus wordt gehouden in de kantine van vv Lyra op sportpark De Zweth aan de Veilingweg.

Belang van de cursus

Per week worden 300 Nederlanders getroffen door een hartstilstand. In de meeste gevallen is dit in de thuissituatie. Het is van belang dat u weet hoe u moet handelen wanneer iemand in uw naaste omgeving, bijvoorbeeld uw partner, ouder, kind, familielid, kennis, buurman/vrouw, een hartstilstand krijgt. Door een reanimatiecursus te volgen, kunt u de getroffene direct reanimeren. Zo vergroot u zijn of haar overlevingskans! U wilt toch niet hulpeloos toekijken?

Wanneer u reanimeert en daarbij ook de AED gebruikt, heeft het slachtoffer een (nog) grotere overlevingskans. Deze is maar liefst 70% wanneer het slachtoffer binnen zes minuten gedefibrilleerd wordt. Elke minuut na deze zes minuten, neemt de overlevingskans af met 10%.

Wanneer u de AED-cursus volgt, weet u hoe u een AED moet toepassen. In de komende jaren zult u steeds vaker AED’s in uw omgeving zien. Bijvoorbeeld op openbare plekken zoals in uw flatgebouw, het winkelcentrum, stations, gemeentehuizen, theaters, bioscopen, maar ook in de woonomgeving, binnen bedrijven en bij evenementen, zoals bij jouw sportvereniging.