Business Club Lyra bezoekt Philip Morris in Bergen op Zoom – waar geen sigaret meer wordt gemaakt

21 april 2023 16:30

Op donderdag 13 april was de Business Club Lyra te gast in de fabriek van Philip Morris in Bergen op Zoom. Het bezoek kwam tot stand nadat één van de bestuursleden John Vreugdenhil op de snelweg langs de fabriek in Bergen op Zoom reed en zich afvroeg wat zich binnen de muren van dat enorme complex afspeelde. Hij trok de stoute schoenen aan en belde met de woordvoerder van Philip Morris, Abe Brandsma, om te vragen naar de mogelijkheden voor een bedrijfsbezoek samen met de business club van Lyra. Daarop werd direct positief gereageerd en na een korte kennismaking werd het bezoek ingepland.

De dag begon met een busrit vanuit het Westland richting Bergen op Zoom. Eenmaal aangekomen volgende een hartelijke ontvangst waarna er een interactieve presentatie volgde over de transformatie van Philip Morris International en de rol van de fabriek in Bergen op Zoom daarbinnen, door woordvoerder Abe Brandsma. Centraal in de presentatie stond de ambitie van het bedrijf om een rookvrije toekomst te realiseren, door zo snel mogelijk sigaretten en shag volledig te vervangen door rookvrije alternatieven die een betere keuze zijn. Ook werd stilgestaan bij de investeringen in innovatie en de lokale processen, maar ook bij maatschappelijke ontwikkelingen en de openheid van het bedrijf om in dialoog te treden. De discussie die volgde op deze presentatie was daar een goed voorbeeld van: vanuit alle kanten hadden de deelnemers de mogelijkheid om alles te vragen wat zij wilden – waar breed gebruik van werd gemaakt.

Na de presentatie was het tijd voor de langverwachte rondleiding door de immense fabriek die tot in 2014 voornamelijk werd gebruikt voor de productie van sigaretten. Na de sluiting van de sigarettenproductie is sterk geïnvesteerd in nieuwe productiefaciliteiten voor halffabrikaten voor rookvrije alternatieven. Na de rondleiding volgde een broodjeslunch en mogleijkheid om even na te praten. Al met al een geslaagde middag!

Abe Brandsma van Philip Morris International kijkt met een positief gevoel terug op het bezoek van Business Club Lyra: ‘’Toen John mij belde, zat ik in het buitenland, maar ik had meteen het idee dat wij positief op het verzoek moesten reageren om langs te komen. Toen bleek dat het om een grote groep ging, hebben we enkele collega’s er bij betrokken – zonder hen was dit bezoek niet mogelijk geweest. Het is super om het enthousiasme van de aanwezigen – van bestuursleden tot de buschaffeur die ook aanwezig was – te zien. Wat voor ons voorop staat, is dat wij in principe een ‘open door policy’ hebben: wij zijn trots op onze fabriek en waar we naar toewerken, daar vertellen we graag over en we gaan het gesprek altijd open aan met mensen die interesse hebben in onze visie.‘’

eten.jpg