“Een lange warme nazomer”

13 december 2015 10:45

Alle jongens hebben een vetkuif, sommige hebben al een aantal pukkels, weer anderen beginnen de baard in de keel te krijgen en in een uiterst geval zijn er nog een paar die nog met een kroel naar bed gaan. Wel hier zijn in een notendop de spelers van C1 van Lyra gekarakteriseerd.

Dit jaar bestaat de C1 (1e klasse) ongeveer voor de helft uit voetballers die voor het 2e jaar C junior zijn en de andere helft die voor het 1e jaar in de C-klasse uitkomen. Een heel bont gezelschap van spelers van 12 t/m 15 jaar. Sommige jongste voetballers zijn slechts 8 turven hoog en enkele 2e jaars zijn al bijna 1,85 lang. En daar moet een representatief elftal van gemaakt worden door de trainer, ga er maar voor staan.

De trainer is Cees v.d. Schoor (helemaal uit Spijkenisse)en z’n assistent in bange dagen is onze Huub, tevens elftalbegeleider. Daarnaast zijn enkele vaders onze vaste grensrechter. Wat ook zeker niet onbenoemd mag worden is de grote opkomst van de ouders bij zowel thuis- als uitwedstrijden. C1 heeft het dit jaar goed voor elkaar: de resultaten zijn redelijk goed, we staan ergens in de subtop en de sfeer is zowel binnen als buiten het veld ook meer dan prettig te noemen.

Onlangs is nog de gehele C-selectie naar HIJS in den Haag geweest om daar een ijshockey wedstrijd bij te wonen en in februari staat een Bundesliga wedstrijd van Schalke 04 tegen VFB Stuttgart op het menu.

Wordt er dan ook nog gevoetbald? Ja, natuurlijk, de jongens trainen 3 x in de week en dan op de zaterdag de wedstrijd. Hiernaast hebben we ook nog behoorlijk veel vriendschappelijk en voor de beker gespeeld, maar ‘Hoe meer wedstrijden, hoe leuker’, volgens de jongens.

-Het team bestaat uit een viertal hele snelle lange voorhoedespelers die met wisselend succes de tegenstanders vaak hun hielen laten zien. De absolute kunst daarna is om koelbloedig te blijven en de bal, alleen of in combinatie, in de touwen te jagen. Dit lukt niet altijd even goed, maar er zitten ook juweeltjes bij!

-Het middenveld wordt bemand door een viertal dat totaal verschillend is van elkaar qua stijl, loopvermogen, motoriek en spelinzicht. Echter, de techniek verbindt hen en dat is vaak, of beter gezegd, altijd de basis voor goed verzorgd voetbal, wat Cees ook graag voor ogen heeft. Ook hier verloopt het niet altijd zoals een ieder het wil maar hier is het vaak smullen van de afstandsgoals, inzet, perfecte combinaties en gáán voor de bal!

-Onze achterhoede is een ware afspiegeling van jongens in de groei: groot en klein, snel en trager, inzicht en verkijken op, alles kom je er tegen! Ook hier gelden de wetten van ‘maak eerst de tegenstander onklaar’, met wel of niet ‘pootje lichten’ en kijk dan naar een medestander om een mooie aanval op te zetten.

-Onder de lat hebben al drie verschillende keepers gestaan vanwege diverse blessures enz. Ook voor deze keepers geldt weer: de één is hier goed in en de ander daar in.

Kortom, een zeer bont gezelschap met veel ‘drive’, temparement en plezier in het voetballen, je zou er zo een jongensboek van kunnen maken!

Cees, Huub en alle spelers: het was genieten van jullie in deze lange warme nazomer en veel succes in de ‘2e helft’!

Namens alle ouders