Nieuwe impuls vrouwen- en meidenvoetbal binnen Lyra

17 juli 2020 6:45

Binnen Lyra is er in de afgelopen weken achter de schermen veel aandacht besteed aan de organisatie en het beleid rondom het vrouwen- en meidenvoetbal. Aandacht voor het vlaggenschip vrouwen 1 maar ook aandacht aan de teams die hier direct mee in verbinding staan, vrouwen 2 (intern noemen we dit opleidingsteam MO23) en MO19. We hebben met trainers en bestuursleden gesproken over de toekomst van het vrouwen- en meidenvoetbal binnen onze prachtige vereniging en we hebben besproken wat nodig is om het vrouwen- meidenvoetbal met zowel prestatie als plezier een goede toekomst te geven binnen Lyra.

Er zijn twee zichtbare resultaten uit de gesprekken van de afgelopen weken ontstaan die het vrouwen- en meidenvoetbal op zowel de korte als de lange termijn positief moeten beïnvloeden. Het eerste resultaat is dat we voor alle vrouwen- en meidenteams trainers hebben. Het tweede resultaat is dat we een nieuw beleid aan het schrijven zijn voor het vrouwen- en meidenvoetbal. Dit moet zorgen voor duidelijkheid en transparantie gedurende het opleiden van meiden naar vrouwenvoetbal. We zijn er van overtuigd dat dit zorgt voor een verbetering van zowel prestatie als plezier.

Alle vrouwen- en meidenteams trainen op maandag en woensdag. En zowel vrouwen 1 als MO23 en MO19 trainen tegelijkertijd. Deze keuze is gemaakt en belangrijk bevonden voor de onderlinge samenwerking van zowel speelsters als trainers, de opleidingsmogelijkheden en de aandacht die op het vrouwen en meidenvoetbal een positieve werking gaat hebben. Het is daarnaast een mooi streven om de jonge meiden in aanraking te brengen met de vrouwen van 1, MO23 en MO19 en wellicht ook andersom. De direct betrokkenen zijn het er over eens dat dit een hele mooie eerste stap is om het vrouwen- en meidenvoetbal een positieve injectie te geven binnen Lyra en de verbondenheid binnen de club te versterken zodat we nog jaren kunnen genieten van het vrouwen- en meidenvoetbal. De jeugd heeft de toekomst, ook bij de meiden! Om dit kracht bij te zetten gaan we komend seizoen ook bij de meiden werken met een TC vrouwen- en meiden.

Erik Schoormans (tevens trainer MO23) zal binnen de TC de rol van opleidingscoördinator invullen. Vanuit deze functie is er aandacht voor het opleiden van de jeugd en het ondersteunen van de jeugdtrainers bij de meidenteams. Teun Dekker die vooral de organisatorische kant van het technisch beleid voor zijn rekening neemt werkt samen met Erik als TC coördinator.

Trainer Vr 1:               Denver Wittenaar (a.i.)

Trainer MO23:            Erik Schoormans

Trainer MO19:            Michael Voogdt

Trainer MO17:            Patrick Löbler en Jack Buitelaar

Trainer MO15:            Jaco Lemckert en Roy vd Sar

Trainer MO13:            Cheyenne Hoogerbrugge, Sanne Torenstra en Joy Duindam.

Trainer MO11:            Cheyenne Hoogerbrugge

In de loop van de zomerperiode wordt er hard gewerkt om al het kader rondom de vrouwen- en meiden compleet te krijgen. Voor de functies van assistent trainer, leider en grensrechter wordt er nadrukkelijk een beroep gedaan op de ouders van alle speelsters. Mocht het nodig zijn dat er vanuit Lyra een informatieavond of een clinic georganiseerd moet worden dan horen we dat ook graag. We hopen uiteraard dat het een geweldig mooi seizoen gaat worden en dat we met elkaar aandacht hebben voor zowel prestatie als plezier.