De zon gaat harder schijnen op De Zweth

9 maart 2019 7:00

Nog wekelijks krijgen we bij Lyra complimenten voor de schitterende accommodatie. De kosten om het gebouw warm en gezellig te houden zijn echter hoog. Tel daar de kosten van de lichtmasten tijdens de vele trainingsuren bij op, en de stijgende energierekening is verklaard. Daar is dankzij een duurzame toepassing wat op bedacht. Lees mee hoe een aantal gulle gevers de zon boven de Zweth laten schijnen.

Zonnepanelen

Met name de lichtmasten boven de trainingsvelden, die vreten energie. Maar zijn een absolute voorwaarde voor de (jeugd)teams om ‘s- avonds trainingsuren te maken. Om letterlijk de jeugd in de schijnwerpers te kunnen blijven zetten werd een duurzame oplossing bedacht. Zonnepanelen op het dak van de accommodatie moesten energie gaan opwekken om de energiekosten te drukken. Met Wocozon, leverancier van zonnepanelen en Wattco, project- advisering en begeleiding, werd een plan gemaakt voor het duurzaam inrichten van het dak. 200 zonnepanelen moesten voor een aanzienlijke energiebesparing gaan zorgen.

Financiering

Gelukkig bestaat er voor dergelijke innovatie ideeën een subsidieregeling. Stichting Beheer heeft zich succesvol ontfermd over deze klus, de subsidie werd toegekend. Deze was echter niet toereikend om alles te kunnen betalen. Daarom hebben Stichting Beheer, voetbalvereniging Lyra en Stichting Steun in juli vorig jaar een actie opgezet om bedrijven en particulieren ‘warm’ te maken om zonnepanelen te kopen. Om euro’s om te zetten in energie voor de toekomst. Letterlijk en figuurlijk een dubbelzinnige vingerwijzing naar het doel van deze actie.

Gulle gevers

Die actie bleef niet onopgemerkt. Binnen no- time was het grootste gedeelte van de panelen aan de man gebracht. Een geweldig resultaat dat iets zegt over de saamhorigheid binnen onze vereniging. Geweldig dat zoveel gulle gevers dit duurzame idee wilden ondersteunen. Als blijk van waardering zijn de namen in dit blad gepubliceerd. Daarnaast krijgt deze lijst ook een plekje in ons clubgebouw.

Lyra is enorm dankbaar voor de ondersteuning van zowel bedrijven als particulieren! Een super geslaagde actie waarvan Lyra tot in de lengte van jaren de vruchten van blijft plukken. Er zijn nog tien zonnepanelen die nog geen specifieke eigenaar hebben. Pakt u de kans om de zon boven de Zweth nog een beetje harder te laten schijnen? Dan kunt u zich melden bij -- > sponsor@stichtingsteunlyra.nl