Voorbeschouwing LYRA - Maasdijk

4 december 2018 21:00

In de sport is een derby een wedstrijd tussen twee clubs uit dezelfde stad, of uit dezelfde regio. De oorspronkelijke uitspraak is darbi, maar in het Nederlands taalgebied wordt ook de uitspraak derbi of durbi gebruikt. Deze wedstrijden hebben een speciale naam gekregen omdat ze meestal extra beladen zijn. In ieder geval is dit de definitie welke Wikipedia hanteert.

Het affiche, van de hand van Yoni Schelvis, heeft het over de “derby van de Glazen Stad” en dat mag de wedstrijd tussen LYRA en vv Maasdijk met recht genoemd worden. In het seizoen 1961/62 speelde beide teams al in KNVB competitieverband tegen elkaar. Dit was in de toenmalige 4de klasse. De Maasdijk eindige als laatste en, toen nog, SV De Lier eindigde als tweede, Die Haghe kroonde zich als kampioen. Helaas is Jan van der Plas niet meer onder ons, hij had wellicht de uitslagen nog wel geweten en , wie weet, had hij zelf nog wel gescoord J. De KNVB heeft dit duel ook op waarde geschat en heeft een scheidsrechter (of is het eigenlijk scheidsrechtster?) met een FIFA badge aangesteld om deze derby in goede banen te leiden. Scheidsrechter van der Helm mag zich sinds het begin van dit jaar de trotse bezitter van deze badge noemen, een topper dus.

Zowel LYRA als Maasdijk zijn aan een goede serie bezig. Voor Maasdijk was dit wel erg nodig want zij kende wel een zeer beroerde start en keken het degradatiespook al aardig in de ogen. Overwinningen tegen Naaldwijk en VDL verschaffen de Dijkenaren weer wat lucht. Vooral de 6-2 overwinning tegen VDL met 4 doelpunten van Lars vd Berg spreekt tot de verbeelding. Deze overwinningen brengt Maasdijk gelijk aan de kop in de tweede periode met Duindorp en LYRA op het vinkentouw.  Vorig seizoen stonden beide “kemphanen” ook tegenover elkaar. Aan de Dijk werd het na een 3-0 voorsprong voor Maasdijk, uiteindelijk 3-3 (Bob Zwinkels en Bram Wennekers 2x). Op de Zweth stond er een 2-0 eindstand op het bord (Kevin van Velden, Coen van Mil).

Zoals geschreven., staat de wedstrijd zaterdag onder leiding van scheidsrechter van der Helm uit Benthuizen. De wedstrijdballen worden geschonken door Profile Car & Tyreservice  Stehouwer en Johan Zuur.