Lyra verliest wedstrijd die nooit op gras gespeeld had mogen worden

MVV '27 1

18 november 2023 14:30

A. Afalah

Sportpark De Commandeur
Doelpad 2
3155AE
MAASLAND
tel. 010-5926251

De weergoden (en niet alleen de weergoden ☹) waren ons niet goed gestemd. Terwijl in de Hoofdstraat er over de rug van een kinderfeest allerlei strijd werd uitgevochten, bonden MVV’27 en Lyra op sportpark de Commandeur de broederstrijd aan. Op papier leken de ploegen, vooraf, aan elkaar gewaagd – Lyra 4de en MVV’27 5de met hetzelfde aantal punten – alleen gescheiden door het doelsaldo.

De broederstrijd was een strijd die, wat mij betreft, nooit op het gras gespeeld had mogen worden. Zeker niet op de manier hoe de wedstrijd geleid werd door scheidsrechter Abdel Afalah. Scheidsrechters zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de spelers en hadden slidings, op dit zompige en natte gras, nooit getolereerd mogen worden. De scheidsrechter ging hier zeer lankmoedig mee om – met als schrijnend dieptepunt de sliding in de laatste minuten van de wedstrijd op onze keeper Joey Boom (beelden via link onbestrafte sliding op Joey Boom ). Deze actie leverde een (2de) gele kaart op voor Lierenaar Jonathan van der Schee.

Even voor de duidelijkheid – dit had ik ook gevonden als Lyra met 3-1 had gewonnen maar dat terzijde.

Trainer Martin de Mooij begon tegen MVV’27 met de volgende elf:

Joey Boom  (terug van blessureleed)

Thimo Vijverberg, Dylan ARbouw, Tom van Os, Jonathan van der Schee;

Jesse Schelvis, Robin Vijverberg, Jari van Dijk

Marc den Toom, Thom Kuyvenhoven, Dyon Lemckert

De omstandigheden waaronder deze wedstrijd verspeelt werd, waren zwaar. Zoals eerder gememoreerd was veld 1 in Maasland door de overvloedige regenval voor en tijdens de wedstrijd zo goed als onbespeelbaar. De Maaslanders gingen hier beter mee om dan Lyra. Het opportunistische spel leverde voor MVV’27 veel corners op maar stichtte weinig tot geen gevaar. Lyra kon de bal alleen maar weg “roeien” en kwam dus niet aan voetballen toe. Tegen de verhouding in kwam Lyra in de 20ste minuut toch aan de leiding. Een op maat gegeven assist van Jari van Dijk werd door Marc den Toom vakkundig tot doelpunt gepromoveerd. Na een half uur komt MVV ’27 langszij. Keeper Joey Boom glijdt uit en MVV’27 profiteert daar van. Via Bouke Schippers wordt het 1-1 wat ook de ruststand is.

In de rust blijven Dylan Arbouw en Thom Kuyvenhoven in de kleedkamer achter. Zij worden vervangen door Roy van der Sar en Lars van Koppen. Net na de rust komt MVV’27 op voorsprong. Het is Dennis Louter die een vrije trap vanaf de linkerkant het strafschopgebied in trapt en zonder dat de bal door iemand aangeraakt wordt verdwijnt deze in het doel. Niet veel later komt MVV’27 op een 3-1 voorsprong. Dat dit een eigen doelpunt van onze aanvoerder Robin Vijverberg is, maakt het nog wat zuurder. Deze tegenvaller komt Lyra niet meer te boven. Het is vechten tegen de bierkaai en het moet gezegd, de meeste gevechten werden door MVV’27 gewonnen. Door het zo goed als onbespeelbare veld is de laatste fase een parodie op een wedstrijd. Het regent niet alleen waterdruppels maar ook kaarten met als dieptepunten voor Lyra de rode kaart van Robin Vijverberg (sliding wel bestraft) en de tweede gele kaart voor Jonathan van der Schee vanwege protesteren na de aanslag op keeper Joey Boom.  Kort voor tijd stuurde de scheidsrechter de teams nog even naar de kleedkamer, volgens de Maaslandse twitteraar “spreekkoren” op de tribune. Als de definitie van koor één persoon is in Maasland  dan heeft hij/zij gelijk ☹. Na de hervatting alleen nog de “kamikaze” sliding op keeper Joey Boom. Al met al een zeer zure middag voor Lyra en haar supporters. Wonden likken en opladen voor de thuiswedstrijd tegen het Vlaardingse CWO.

Voor foto's klik HIER

ps: Corine Dekker de teneus waren wit bij de aanvang van de wedstrijd ;-)