Lyra verliest topper van Monster

Sportclub Monster 1

10 oktober 2020 14:30

Onbekend

VV Lyra is er niet in geslaagd foutloos te blijven. In de topper tegen Sportclub Monster werd er met 1-2 verloren.

Lyra is het seizoen goed begonnen. De eerste drie wedstrijden werden allemaal gewonnen, echter is dat bij Monster ook het geval. Hierdoor is de wedstrijd buiten een derby, ook een echte topper te noemen. Vervelend voor Lyra is dat zij vandaag niet over alle spelers kunnen beschikken. Richie Basoki wordt door een blessure gemist en ook aanvoerder Robin Vijverberg is niet inzetbaar. Daarom zijn er basisplaatsen voor Marc den Toom en Jari van Dijk. Roy van der Sar is daarentegen wel fit genoeg om aan de aftrap te verschijnen. Hij speelt voor Ruud Bijl, terwijl Dennis Voskamp terugkeert van een schorsing. De verdediger houdt Laurens van Marrewijk aan de kant.

De wedstrijd begon niet goed voor Lyra. Het was Monster dat veel beter was en ook gevaarlijk werd. Ramon Bruers had al na twee minuten de score kunnen openen, maar raakte uit kansrijke positie de bal maar half. Even later mocht doelman Ritchie de Vreeden voor het eerst in actie komen. Hij tikte een afstandsschot van Jesper Warbout over. Vlak daarna kwam er nog een mogelijkheid voor Monster. De inzet van Bryan Hogervorst ging naast. Op adem komen kon Lyra niet, want de volgende kans van Monster diende zich alweer aan. Het was opnieuw Jesper Warbout die schoot, maar dit keer kon De Vreeden de bal makkelijk pakken.

De eerste keer dat de goalie echt in actie moest komen, was bij een schot van Bryan Hogervorst. De Vreeden keerde de bal goed. Daarna werd het wat rustiger voor het doel van Lyra, al bleef de druk van Monster aanhouden. Lyra creëerde zelf helemaal niets en had zijn handen vol aan een sterker Monster. Na een half uur leek de verdiende 0-1 ook te vallen, maar in een scrimmage kreeg Laurens Kooren de bal er niet in. Ook Ramon Bruers scoorde vlak daarna niet. Bij de voorzet was De Vreeden al verslagen, maar Bruers kreeg de bal net achter zich, waardoor hij voor het lege doel niet scoorde.

Op slag van rust viel de 0-1 wel. Marc den Toom haalde een speler van Monster neer, waardoor scheidsrechter Ricardo Ditz een penalty gaf. Echter leek de overtreding buiten het strafschopgebied gemaakt te zijn, maar protesten van Lyra haalden niks uit. Bruers nam de penalty en schoot raak. Het was aan De Vreeden te danken dat het bij rust ‘maar’ 0-1 stond. Een schot van Jesper Warbout tikte hij over.

Lyra gaat de rust in met een 0-1 achterstand. De Lierenaren hebben zelf geen kans gehad, op ongevaarlijke kopballen van Thom Kuyvenhoven en Jack Binnendijk na. Monster kreeg genoeg kansen om tot 0-3 0-4 te komen, maar benutte ze niet. Trainer Pim van der Hoorn greep in de rust in. Mike Bruggeling kwam in het veld voor Rik Kiela, die een hele lastige eerste helft kende.

Na rust kantelde het spelbeeld en was het al heel snel 1-1. In de 50e minuut legde Jack Binnendijk de bal terug op Jari van Dijk. Hij schoot met een heerlijke knal van zo’n 20 meter schitterend raak! Plots was het 1-1 en was Lyra helemaal terug in de wedstrijd. Thom Kuyvenhoven schoot vlak daarna net naast, terwijl Hogervorst namens Monster een grote kans kreeg. Verder kwam Lyra na rust eigenlijk helemaal niet in de problemen, maar stond Monster na één uur spelen toch voor. Een voorzet van Warbout werd door Mike Bruggeling helemaal verkeerd geraakt, waardoor de invaller doelman De Vreeden verschalkte: 1-2. Het eigen doelpunt van Bruggeling zette Monster in een riante positie, maar toch kregen de bezoekers de wedstrijd niet geheel onder controle. Lyra had moeite kansen te creëren en kwam een lange tijd niet verder dan een speldenprikje van Marc den Toom. Lyra had wel veel de bal en dat resulteerde tien minuten voor tijd in een grote kans. Uit een corner schoot Mario Nijgh, maar zijn inzet miste kracht, waardoor Ruben de Groot de bal van de lijn kopte. Ook een scrimmage even later en een goede combinatie tussen Jack Binnendijk en Jesse Schelvis leidde niet tot de 2-2. De grootste kans voor Lyra moest toen nog komen. Diep in de blessuretijd stond Jesse Schelvis na een flitsende combinatie voor doelman Willem-Jan Broch. Echter raakte Schelvis van dichtbij de lat. Dé kans op 2-2 ging er niet in, waardoor er een einde komt aan de ongeslagen status van Lyra.

De Lierse mannen verliezen voor het eerst en zien Monster alleen aan kop gaan. Lyra kwam in de eerste helft goed weg, doordat het maar 0-1 was. De tweede helft was beter aan de kant van de thuisploeg, maar een resultaat zat er niet in. Lyra zakt naar de derde plaats, omdat DSVP een beter doelsaldo heeft en ook op 9 punten is gekomen. Volgende week wacht een bezoek aan MVV’27, dat nog niet gewonnen heeft.

Opstelling Lyra: Ritchie de Vreeden; Dennis Voskamp, Mario Nijgh, Tom van Os, Rik Kiela (Mike Bruggeling); Jesse Schelvis, Jari van Dijk (Ruud Bijl); Marc den Toom (Sam den Brabander), Jack Binnendijk, Roy van der Sar

De bal was geschonken door Looije uitzenden en verpakken

voor de wedstrijdfoto's klik HIER