LYRA 2 klimt door overwinning naar de veilige middenmoot

30 januari 2016 12:00

Belmkadem, B.

Onbekend

Een belangrijke pot voor LYRA 2. Met een goed resultaat zou LYRA 2 afscheid kunnen nemen van de onderste regionen en zich een plek in de middenmoot kunnen verschaffen. Tegenstander Oegstgeest had aan het begin van de wedstrijd vier punten minder dan LYRA en bezet de 12 de plek op de ranglijst. Uit in Oegstgeest eindigde de wedstrijd in 2-2 en dus had LYRA wat recht te zetten. Trainer Ron Bentvelzen kon over een vrijwel fitte selectie beschikken en begon met de volgende elf:

Ritchie de Vreede; Mark Dukker, Mike Bentvelzen, John Vermeer, Ashwin Scheffers; Jeroen Werkman, Raymond van den Akker, Roy de Jong; Stefan Harmsen, Thom Kuyvenhoven, Coen van Mil.

Scheidsrechter Belmkadem floot om 12:15 voor de aftrap. Door overvloedige regenval was de wedstrijd verplaatst naar het kunstgras van veld 6. LYRA liet gelijk vanaf de aftrap zien dat het menens was. Binnen 2 minuten kwam de ploeg al op voorsprong. Een vrije trap rand 16 na een overtreding op Thom Kuyvenhoven werd door Ashwin Scheffers met zijn linker feilloos in de, voor de keeper, rechter bovenhoek gekruld. Na deze vroege voorsprong wist LYRA zich nog wel een aantal kansen te creëren en vaak ging dat gepaard met goed voetbal, één- tweetjes en one-touch voetbal brachten Stefan Harmsen, John Vermeer  en Thom Kuyvenhoven in kansrijke posities. De eerste waarschuwing van Oegstgeest kwam na zo’n 10 minuten. De nr 11 zag keeper Ritchie iets voor zijn  doel staan en probeerde hem met een schuiver te verschalken maar Ritchie was alert en pakte de bal. Na een kwartier spelen stonde 1-1 op het scorebord. De nummer 9 krulde een vrije trap over de muur en liet Ritchie kansloos. LYRA had het meeste balbezit maar, voor het windje, waren de omschakelmomenten van Oegstgeest toch wel gevaarlijk. Met name kort voor rust elimineerde Mike  Bentvelzen  met een goed blok op randje 16, een schietkans van Oegstgeest  en schoot de nummer 7 na een knappe actie van de nummer 8, net naast. Tien minuten voor rust liep de keeper van Oegstgeest , na een ongelukkige botsing met Stefan Harmsen tegen een blessure aan. De rust brak aan met een 1-1 ruststand.

Na rust had LYRA het windje in de rug en lukte het Oegstgeest eigenlijk niet meer om gevaarlijk te worden. Ritchie stond grote tijden van de tweede helft werkeloos toe te kijken. Net als de meeste van de supporters zal hij het wel koud gehad hebben. Zijn nieuwe collega aan de andere kant had het drukker. Lukte het hem om eerst nog een vrije trap van John Vermeer te keren  een minuut later was hij kansloos op een schot van Stefan Harmsen. Een voorzet van Coen van Mil werd door hem keurig aangenomen, opgewipt en in de verste hoek geschoten. De daarop volgende aanval kreeg diezelfde Stefan de bal voor zijn linker en hij koos wederom voor de lange hoek maar nu ging zijn schot net naast en niet veel later belandde een poging op de paal.  Stefan lijkt wat te hebben met Oegstgeest en scoren – in 2010 scoorde hij er al eens 4 in een wedstrijd van LYRA 1, maar dit terzijde. Na 55 minuten maakte LYRA aan alle Oegstgeestse  illusies een eind. Spits Thom Kuyvenhoven werd aan zijn shirt vastgehouden en de goed leidende scheidsrechter Belmkadem kon niets anders doen dan de bal op de strafschopstip te leggen. Jeroen Werkman haalde de trekker over en de 3-1 was een feit.  Deze veilige stand was voor trainer Bentvelzen het moment om een aantal verse krachten binnen de lijnen te brengen. Stefan Harmsen, Mark Dukker, Ashwin Scheffers en Roy de Jong verlieten het veld. Voor hen in de plaats kwamen Jos van den Berg, Peet en Dennis Voskamp en Larry Paauwe. In de eindfase wist LYRA het doelsaldo nog verder op te schroeven. Een schot van Jeroen Werkman, volgens de kenners naast mij, van zo’n 20 meter betekende de 4-1. Het slotakkoord was voor Raymond van den Akker. Een door hem zelf heroverde bal promoveerde hij met een schitterend afstandsschot tot de 5-1.

Een goede en zeker ook nuttige overwinning. Voor het publiek was het bij tijd en wijle zeker genieten geblazen. Door deze 3 punten verschaft LYRA 2 zich wat lucht op de ranglijst. Getuige de tweede plaats op de ranglijst in de tweede periode zou je kunnen zeggen dat de mannen van twee in een “flow” zitten en met “flows” weet je nooit waar deze eindigen. Houd de mannen van Ron in de gaten……