Ter Leede 2

Mannen zaterdag, 2, 1e klasse A

10 oktober 2015 10:30

Rossum, Th.D. van

Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd Ter Leede – Lyra op het programma. Zoals bekent in de bollenstreek worden de wedstrijden voor 2e elftal vaak vroeg op de zaterdagochtend afgewerkt. Het was daardoor ook niet gek dat de eerste jongens van Lyra 2 zaterdagochtend rond half 9 gespot werden op sportpark de Zweth voor de tactische bespreking van Ron. Duidelijk was dat het vandaag een lastige wedstrijd zou worden tegen de koploper Ter Leede. Die na vijf wedstrijd nog geen punt hadden afgestaan aan de tegenstander. Na een mooie uitspraak van Cruijf door Ron, vertrok Lyra vol goede moet richting Sassenheim. Lyra begon met de volgende opstelling:

Doel: Ritchie de Vreede

Achter: Mark Dukker, Peter Voskamp, Ashwin Scheffers en Larry Pauwe

Midden: Roy de Jong, Jeroen Werkman en Raymond vd Akker

Voor: Jos vd Berg, Martijn Verkade en Thom Kuijvenhoven

Wissels: Nicky en Wesley

Half 11 de tijd van het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter voor de aftrap van de eerste helft. Iedereen oogde zeer gemotiveerd en leek fris en fruitig op het veld te staan. Dit was ook goed af te zien in de organisatie van Lyra op het veld. De linies werden kort bij elkaar gehouden en zo was het voor Ter Leede zeer moeilijk om er doorheen te komen. Ter Leede had wel het overwicht met bal bezit, maar kon nog geen greep krijgen op het goede verdedigende werk van Lyra. Tot aan de 10e minuut was er geen vuiltje aan de lucht voor Lyra. Totdat er in de 11e minuut een corner was voor Ter Leede. De bal werd ingebracht bij de 1e paal, Jeroen leek verrast en probeerde nog uit reactie de bal weg te schieten, maar schampte de bal en verdween achter Ritchie 1-0 voor Ter Leede was een feit. Zoals in de laatste wedstrijden is gebleken zit het geluk niet aan de zijden van de mannen van Lyra 2. Daardoor was de ongelukkige 1-0 ook weer een domper voor Lyra. De minuten die daarop volgde veranderde niet veel aan het beeld van de eerste helft. Het was Ter Leede wat vaak het initiatief nam en zorgvuldig en rustig probeerde een opening te vinden in de defensie van Lyra. Lyra bleef daar en tegen zeer alert en kon af en toe uitbreken door middel van een counter. In de 25e kreeg Lyra een mooie gelegenheid met een vrije trap ongeveer 20 meter van de goal. Jeroen nam dit voor zijn rekening en resulteerde in een goede redding van de keeper. De keeper moest de bal wel tot corner verwerken. Lyra kwam ook steeds meer aan aanvallen toe, maar toch bleef het Ter Leede wat de rust bleef houden en het spel controleerde. Toch was het Lyra dat in de 30e minuut op 1-1 kwam. Ritchie hervatte het spel snel met een lange bal richting de voorhoede. Jos reageerde zeer attent en kon de verdediger en de keeper van zich afhouden. Hij kon de bal net genoeg raken voor de 1-1. Dit was een opsteker voor Lyra en een teken dat de organisatie goed stond en iedereen wist dat ze zo door moesten gaan. Helaas kwam hier in de 44e minuut

een einde aan. De aanval van Ter Leede werd vanuit het centrum opgezet naar de linker flank, waar de linksbuiten de actie aanging en Larry passeerde. De linksbuiten hoefde vervolgens geen moeite te doen om de vrije medespeler te vinden bij de eerste paal, 2-1 Ter Leede. Weer een zuur tegen doelpunt voor Lyra, zeker omdat de organisatie juist zo goed stond de eerste helft.

In de rust werden de verplichte wissels toegepast, Thom werd gewisseld voor Wesley en Raymond werd gewisseld voor Nicky.

Het was Ritchie wat Lyra in de wedstrijd hield aan de begin van de eerste helft door een aantal goede reddingen. De organisatie werd daarna werd goed neergezet door Ashwin, Peter en Roy. Ter Leede bleef de boven liggende partij en Lyra kon af en toe wat spelden prikjes uitdelen. Het was Ter Leede wat uiteindelijk voor de 3-1 kon tekenen. In de 61e minuut was er weer een corner voor Ter Leede en werd er niet attent genoeg gereageerd door Lyra. De viel tussen iedereen in en daar was de speler van Ter Leede die wel de bal verwachtte en kon gemakkelijk de 3-1 binnen schieten. Daarna kreeg Lyra nog een goede kans via Martijn, maar zijn schot belande naast het goal. Martijn wat overigens vooraf al een excuus had gevonden als hij niet zou scoren vandaag, namelijk zijn nieuwe schoenen moeten vaak eerst een weekje worden ingelopen. Dus volgende week worden er wel een paar doelpunten verwacht van meneer Verkade. Het bleef Ter Leede wat zorgvuldig de bal in ploeg hield en af en toe gevaarlijk door kon komen. Gelukkig was daar nog Ritchie die Lyra niet nog een tegendoelpunt lied incasseren. Tot aan de 80e minuut kon Lyra verder geen botten meer breken en viel uiteindelijk nog de 4-1 uit een snelle counter van Ter Leede.

Gezien het resultaat heeft Ter Leede verdiend gewonnen, maar had dat zeker niet met de cijfers 4-1 gehoeven. Lyra moet vooral de inzet en organisatie vasthouden van de eerste helft en dat meenemen naar de belangrijke wedstrijd tegen SVC 08 volgende week zaterdag.