12 september 2015

12 september 2015 12:00

Bot, N.T.J.

Lyra 2 houdt de drie punten in De Lier

De tijd gaat hard als je het naar je zin hebt. En dat is maar weer gebleken, want afgelopen zaterdag stond al weer de tweede wedstrijd van de competitie op het programma. Dit keer was het het derde van Vitesse Delft dat de moed bijeen moest rapen om het negentig minuten op te nemen tegen het gelouterde team van Ron Bentvelzen. De drie punten moesten deze week op het, voor iedere tegenstander,  o zo gevreesde sportpark de Zweth blijven. De volgende elf spelers stonden aan de aftrap:

Verdediging: Ritchie – Mark – Peter – Ashwin – Appie
Middenveld: Jeroen – Stefan – Larry
Aanval: Kevin – Tinus – Jos
Wissels: Jim Ammerlaan – Doeke, wegens hamstingklachten, hij zou ook niet meer in actie komen deze wedstrijd en Dennis Voskamp

Bij aankomst op Lyra was het voor de meeste spelers wel zichtbaar dat Appie niet zo makkelijk liep, alleen bleef de vraag waarom? Het antwoord op deze vraag kwam al snel tijdens de warming-up, het eten van de avond ervoor zat dwars en moest er hoog nodig uit, waardoor hij de helft van de warming-up miste.

Lyra dat het veld betrad onder aanleiding van de nieuwe aanvoerder die dag: Peter Voskamp, was vastberaden een goed resultaat neer te zetten.
Eenmaal aan de eerste helft begonnen, was het al op leeftijd zijnde Vitesse Delft, dat fanatiek begon. Dit was alleen na enkele minuten alweer weg. De eerste echt grote  kans van de wedstrijd komt op naam van Martijn Verkade. Het is Kevin die de bal doorkopt, waardoor Tinus één op één op de keeper afgaat. Helaas wordt er niet effectief met deze kans om gegaan. Daarna volgt al snel een nieuwe kans. Dit keer komt de bal vanaf de linkerkant, Stefan die de bal goed voorgeeft, maar er is niemand die de bal raakt. Kort daarna volgt alweer de derde kans in vier minuten. Het is Kevin met een goede voorzet op Jos, deze kan vrij inkoppen, maar helaas kopt hij aan de verkeerde kant van de paal. Vooraf aan de wedstrijd was Jos en Stefan mee gegeven om vaak te wisselen van positie. Tijdens de wedstrijd was het merkbaar dat Vitesse Delft zich hier geen raad mee wist. Ondanks de vele kansen was het spel niet altijd goed. Het tempo lag te laag en er werd weinig gebruik gemaakt van de vele ruimtes op het veld. In de achttiende minuut volgt er een corner die genomen wordt door Jeroen. Deze krult hem, met zijn prachtige traptechniek, tegen het netje aan. 1-0. Het bleek een goede wedstrijd te gaan worden om het doelsaldo wat op te krikken, maar het is Vitesse Delft dat beter in de wedstrijd komt. Dit is te wijten aan Lyra zelf. Er volgen een aantal grote kansen op rij voor Vitesse, maar gelukkig heeft Lyra 2 Ritchie op goal staan, die met een paar katachtige reddingen de 0 weet te houden.

Aan het begin van de tweede helft gaat lyra 3-4-3 spelen. Jammer genoeg is het Vitesse Delft dat met het eerste gevaar van de tweede helft komt. Een schot vanaf de 16 meter beland bij Ritchie in de handen. De tweede helft is minder spannend vanaf Lierse kant, maar er ontstaan toch nog wel een aantal kansen. De eerste is voor onze nummer 9, Tinus, die een heerlijke bal krijgt aangespeeld van Jos. Tinus die hem vervolgens aan neemt, naar binnen kapt, maar helaas op de paal schiet. De bal kaatst weer terug en beland in de voeten van Jos, die hem niet goed raakt en naast schiet. Dan volgt er een wissel, Dennis komt erin voor Appie. En in de 75e minuut betreed een oude bekende het veld, Jim Ammerlaan, hij komt erin voor Martijn. Jim die nog een kans krijgt. In de 88e minuut komt de keeper veruit zijn goal en schiet de bal verkeerd weg. De bal beland bij Kevin, met de keeper ver uit zijn goal, schiet Kevin van buiten de 16 raak. Kevin, die trouwens,  voor deze goal nog steeds geen twee kannen heeft neergezet. Eindstand 2-0. De drie punten blijven gelukkig op de Zweth.

Dan is er nog iets wat recht gezet moet worden van het verslag van vorige week. Jean-Marc zal Lyra helaas toch verlaten, en aan zaterdag af te lezen, zal hij overstappen naar de tegenstander van die dag Vitesse Delft 3. Nee even serieus, opleiding is helaas de boosdoener.  Gelukkig is er wel meteen een nieuwe verzorger opgestaan, namelijk Dennis Voskamp, die de taak van verzorger op zich nam bij afwezigheid van Jean  en dit uitermate goed deed. Jean heel veel succes met je opleiding. En dan de vlagger niet te vergeten, Piet bedankt!

Volgende week staat de wedstrijd tegen Oegstgeest 2 op de planning. Hopelijk kunnen de 3 punten meegenomen worden naar De Lier
We sluiten weer af met een tip van Doeke, tip 2: Blijven drinken!