Lyra 2 door in nacompetitie na thriller tegen De Jonge Spartaan 2

2678LN
DE LIER
tel. 0174-513677

Dat Lyra 2 nog nacompetitie mocht spelen mag een aangename verrassing genoemd worden. Aanvankelijk zouden alleen de kampioenen in de reserve 2e klasse promoveren. In de 1e klasse trekt een club zich komend seizoen terug waardoor er een extra plekje vrij komt. Op besluit van de KNVB wordt er door alle 2de geplaatste teams in de rangschikking gestreden om het extra ticket naar een niveau omhoog. De route naar de 1e klasse is dus nog onverwacht open en de eerste horde die onze jongens van Lyra 2 moesten nemen is De Jonge Spartaan 2 uit Middelharnis.
Om één minuut over acht werd de wedstrijd in gang gezet door scheidsrechter Gok. Beide teams gingen fel van start en binnen 3 minuten had de bal al aan beide kanten een keer in het net kunnen liggen. Het spel golfde op en neer in de beginfase, wat rommelig over kwam, maar hoge amusementswaarde had door de vele duels die er werden uitgevochten. Na ruim een kwartier stond de verdediging van Lyra niet goed toen er een lange bal op de spits van De Jonge Spartaan werd gespeeld. Er werd onvoldoende kort gedekt en de tegenstander wist, ondanks de drukte in het midden, een steekbal te geven op de rechtsbuiten die de bal achter Brian van de Bos wist te krijgen. Lyra op achterstand: 0-1 . Lyra ging niet bij de pakken neer zitten en trok vanaf de aftrap direct het initiatief naar zich toe. Er werd steeds beter en sneller gecombineerd en dit resulteerde in de ene na de andere kans voor de Lierenaars. Na weer eens een goede aanval over de flanken bracht Jari van Dijk de bal voor richting de eerste paal waar Stef van de Wel raad mee wist. Met een snoeiharde kopbal in de rechter kruising zette hij de 1-1 op het scorebord. Lyra 2 rook bloed en zette vervolgens weer meerdere aanvallen op om de marge te vergroten. Mede door de paal als de keeper van de Spartanen bleef de tegenstander overeind tot het rustsignaal.

Op basis van het laatste kwartier voor rust kon men vertrouwen tanken voor de tweede helft. En zo geschiedde, Lyra kwam sterk uit de kleedkamer en wist De Jonge Spartaan steeds verder terug te dringen op haar eigen helft. Na wederom meerdere kansen was het na zo’n 15 minuten eindelijk raak. Kevin van Velden wist goed over rechts de achterlijn te halen en trok de bal strak voor. Bij de tweede paal kwam Stef van de Wel ingegleden en schoof zo de bal achter de doelman. 2-1 Lyra en volkomen verdiend op dat moment. Lyra besloot verse krachten in te brengen op het middenveld door Erik van Geest te wisselen voor Dani Verbeek en Mike Bruggeling in te brengen voor Sam den Brabander. De Jonge Spartaan leek vermoeid, waar meerdere spelers al krampverschijnselen vertoonden, maar met enkele verse wissels werd een slotoffensief in gang gezet. Er werd meer risico genomen en opportunistisch zocht men via de lange bal de aanval. Lyra had moeite met dat spel en het werd regelmatig nog gevaarlijk in eigen zestien waar de tegenstander iedere bal in slingerde. Met uitzondering van een schot naast de kruising, leverde het weinig op voor de bezoekers. Tot de 88e minuut. Na de zoveelste op goed geluk bal naar voren weten ze over de linkerkant tot een voorzet te komen bij de eerste paal waarbij in de scrimmage De Jonge Spartaan de bal in het doel weet te frommelen. Daarmee werd de stand weer gelijk getrokken in een fase waar je dat niet zou willen. Gelukkig had de scheidsrechter in de tweede helft wel de klok goed ingesteld staan (eerste helft duurde maar 40 minuten) en werden er nog 5 minuten extra tijd toegekend. De 10 minuten eerder ingevallen Robin Spreen voor Ruud Bijl werd veelal gezocht en bleek regelmatig een plaag voor de uitgeputte Spartaanse verdediging. Eerst schoot hij na een goede combinatie met Kevin van Velden nog in het zijnet, maar 2 minuten voor het einde wist hij door te breken over rechts en speelde hij nu Kevin vrij voor het doel, die ijzig koel de bal tegen de touwen schoot. Nog 2 spannende minuten volgden waarbij De Jonge Spartaan zelfs de keeper mee naar voren stuurde met een corner. Lyra gaf niets meer weg en de volgende ronde is een feit.

Aanstaande zaterdag 3 juni speelt Lyra 2 in de tweede ronde tegen CKC 2 uit Rotterdam. Onze jongens kunnen uw steun goed gebruiken, om half 12 wordt er afgetrapt op sportpark de Zweth.

Opstelling: Brian van de Bos, Jarno van Koppen, Bas van der Hoeven, Bryce de Boo, Lars van Koppen, Sam den Brabander (Mike Bruggeling), Erik van Geest (Dani Verbeek), Jari van Dijk, Ruud Bijl (Robin Spreen), Stef van de Wel, Kevin van Velden
Overige spelers: Sam de Hoed, Bram Weijs, Thijs Bruin, Tim Prins