Lyra 2 weet zichzelf veilig te spelen

6 mei 2017 13:00

Dam, J.J. van

Onbekend

Vandaag alweer de op één na laatste wedstrijd van het seizoen voor de mannen van Lyra 2. Op deze mooie dag was Katwijk 3 de tegenstander, die net een plekje boven Lyra op de ranglijst staat. De Katwijkse ploeg doet het erg goed in het laatste deel van de competitie, waardoor Katwijk wellicht nog de laatste periode kan pakken. Lyra kan bij winst zeker zijn van lijfsbehoud. Alle omstandigheden waren dus aanwezig voor een lekkere pot voetbal.

Opstelling: Tom – Dennis V, Bas, Cas, Dennis S – Roy, John, Raymond – Mark, Michael, Jesse

Het eerste deel van de wedstrijd was niet heel erg spannend. Weinig individuele acties en beide ploegen waren wat aarzelend in het druk zetten op de tegenstander. Beide ploegen durfden niet vooruit te stappen. Dit leidde dan ook vaak tot matig voetbal met erg weinig grote kansen. De eerste kleine kansjes waren voor de mannen uit de Bollenstreek, maar dit waren slechts speldenprikjes. In de 18e minuut krijgt Dennis Voskamp de aan de rechterkant aangespeeld. Op dat moment ziet hij John Vermeer vrij staan en levert een prima voorzet af. John staat direct 1 op 1 en werkt uiterst beheerst af. 0-1.

Katwijk probeert Lyra te bestrijden met lange ballen vanuit achter. De verdedigers van Katwijk zien vaak de ruimte liggen achter de defensie van Lyra. Echter staat er een centraal duo met Bas van der Hoeven en Cas Persoon die beide een hele goede wedstrijd neerzetten. Op een vrije trap na, die op de lat beland, kan Katwijk Lyra verder geen pijn doen. Al met al een eerste helft met weinig kansen, maar wel met een licht overwicht voor de mannen uit De Lier.

In de tweede helft geen wijzigingen, hierdoor is Mark Dukker nog steeds de gelegenheidsrechtsbuiten. Lyra begint een stuk sterker dan Katwijk in de tweede helft. Dit lijdt dan ook tot een enorme kans op de 0-2. Raymond zet goed druk op de tegenstander en hij verovert de bal, legt deze op de Jesse Boateng die vrij staat op de vijf meter. Helaas weet Jesse de bal huizehoog over te schieten. Na deze kans wordt het aan de zijde van Lyra slordiger en slordiger. Mikael de Bruin verlaat het veld voor Wesley Hanemaaijer. Lyra weet het niet meer op te brengen om de kansen af te dwingen en er volgt nog een wissel. Jesse Boateng maakt plaats voor Angelo van Holsteijn.

In de 75e minuut wordt Dennis Voskamp makkelijk uitgespeeld door de behendige nummer 11 van de tegenpartij. Deze man weet een prima voorzet af te geven die ingeschoten wordt bij de eerste paal. 1-1. De eerste écht grote kans voor Katwijk in de tweede helft gaat er direct in. In deze periode was Lyra erg slordig en waren de Lyra-spelers niet op zoek naar de bevrijdende 0-2. Jammer, want er had zeker meer ingezeten. Vlak voor tijd komt Jorben er ook nog in als linksbuiten, maar ook hij weet de eindstand niet te veranderen. 1-1.

Over het algemeen een redelijke pot op de mat gelegd zonder hoogstaand voetbal. Ook door de vele afwezige is dit toch een prima resultaat. Mannen van het derde bedankt! Door deze eindstand en het verlies van de concurrentie weet Lyra 2 zich veilig te spelen in de eerste klasse. Aanstaande zaterdag een wedstrijd zonder belangen tegen SVC’08.