Lyra E1 wint in spektakelstuk van Feyenoord

E-pupillen zaterdag, E1, Hoofdklasse 02

9 april 2016 8:50

Onbekend

Afgelopen zaterdag stond er een hele bijzondere wedstrijd op het programma voor de boys van de E1. We mochten voor de derde keer dit seizoen afreizen naar Varkenoord. De laatste keer dat we tegen de profclub speelde verloren we ongelukkig in de laatste minuut met 3-2. Tegen de amateurtak verloren we met 5-2. Nu de herkansing tegen de profclub, de mannen waren, zoals wel vaker, gebrand om een goede wedstrijd neer te zetten. Op vrijdag wisten we door onze spion welke Feyenoord spelers mee zouden doen bij Feyenoord, hier zagen we wel kansen in.

Met een goed gevoel afreizen naar Varkenoord dus, lekker vroeg was het wel; 7:30 vertrek. Eenmaal aangekomen in Rotterdam de wedstrijdbespreking. Er werd besproken waar wij beter in zouden zijn dan Feyenoord en hoe we dit konden gaan gebruiken. Het eerste wat genoemd werd door onze enige Ex-feyenoord speler Ian was: corners. Wij als leiding benieuwd hoe dit zich ging vertalen naar de wedstrijd.

De opstelling was als volgt:

Thijmen;

Nik, Jaimy, Jesse;

Ian, Rico;

Tom, Daan, Fabio.

Wouter begon als wissel.

Toen de scheidsrechter floot voor het begin van de wedstrijd stond Lyra al snel onder hevige druk. We kwamen er opbouwend niet uit. Dit kwam enerzijds door het goede druk zetten van Feyenoord maar ook omdat wij onze taken in opbouwend opzicht niet met volle overgave uitvoerde. Dit leverde al snel wat kansjes op voor Feyenoord en uiteindelijk ook de openingsgoal. Nik was net wat te laat in het verwerken van de bal en dit kon hij niet meer herstellen, 1-0. Nik even naar de andere kant gezet en we gingen weer verder. Dit pakte Nik erg goed op, geen fout meer gemaakt en erg belangrijk voor het team.

Lyra werd langzamerhand wat sterker en kwam beter in het spel. Feyenoord kwam er het laatste kwartier voor rust niet meer aan te pas. 5 minuten voor rust kreeg aanvoerder Jaimy de bal in vrije positie. Met drie Feyenoorders aan zijn arm hangend leverde hij een fantastische steekpass af op Fabio die beheerst afrondde. Helaas niet de aansluitingstreffer want de scheids had al gefloten. Hij onderschatte Jaimy zijn kracht en hij had niet verwacht dat Jaimy zou blijven staan en daarom floot hij voor een overtreding. Hiervoor bood de scheids later zijn excuses aan, jammer!! Een minuut later was het alsnog raak. De bal kwam via een kluts stuiterend bij Ian aan, hij dacht niet na en lobde de bal vanaf 20 meter over de keeper in de goal. 1-1 en gelijk alweer strakke koppies om dit door te zetten. Nog voor rust lukte dit de mannen van Davy, Thom en Arco.

Fabio nam een corner en legde deze perfect op het hoofd van Daan. Daan kopte hem in de verre hoek en de 1-2 was een feit. Ian had dus al een beetje gelijk met dat we goed zijn in corners. Vlak na de 1-2 floot de scheidsrechter voor het rustsignaal.

Tijdens de rust werd er besproken dat we veel in de duels moesten blijven komen tegen de over het algemeen wat kleinere Feyenoorders. Dit lukte zeker in het eerste kwartier na rust heel aardig. De Feyenoorders konden zich soms geneens omdraaien of daar stond alweer zo een vervelend ettertje als Wouter, Jesse of Ian in de weg. In deze periode creëerde wel veel kansen en Feyenoord geen 1. Na een paar minuten speelde de centrale verdediger van Feyenoord de bal voor zijn eigen goal langs in de hoop dat deze bal bij zijn eigen rechtsback zou belanden. Rico reageerde attent, kwam voor zijn man en zorgde voor de 1-3. 2 minuten later de zoveelste corner voor de mannen uit de Lier. Na enkele corners die niets opleverde dacht Tom ik ga het toch is anders proberen…. Hij schoot de bal met een lekkere curve in 1 keer in de goal!! 1-4 voor LYRA!!!

Ergens hadden we wel verwacht dat we een goed resultaat gingen pakken maar dit was wel heel erg uniek. Feyenoord werd na de 1-4 wat sterker en wij werden wat minder. 10 minuten voor tijd resulteerde dit in een vrije trap voor Feyenoord aan de linkerkant van het veld. De linksbuiten van Feyenoord nam een aanloop en schoot deze bal keurig in de verre hoek, 2-4. Zo werd het toch nog spannender dan gedacht.

Aan alles kon je zien dat de boys van de E1 dit kosten wat kost wilden winnen. De mannen zorgden door goed onderling te coachen dat iedereen scherp bleef. Lyra kreeg weer wat meer kansjes en ging er vol voor om het duel op slot te gooien en dus de bevrijdende 2-5 te maken. Maarja, als je hem zelf niet maakt….

Na een afgeslagen corner verloren we het duel om de afvallende bal. Vanaf dat moment ging het heel snel. 3 passes en 5 seconden later lag de bal achter Thijmen in het netje. Zelfs de koele leider Arco kreeg het even benauwd met nog 2 minuten op de klok.

Vanaf dat moment wat het moeders en kinderen eerst. Elke gevaarlijke bal werd zo snel mogelijk achter de verdediging van Feyenoord gelegd waar onze snelle mensen achteraan gingen. De laatste twee minuten leverde geen grote kansen meer op voor Feyenoord en na het laatste fluitsignaal was het 1 groot feest. Winnen van het ‘grote’ Feyenoord als jongens uit De Lier is een hele prestatie waar we trots op terug mogen kijken.

Man of the match was Ian Paauwe, heersend op het middenveld. Hij gaf zijn oude teamgenoten allemaal het nakijken. Steeds winnaar in de persoonlijke duels, aanjager en maker van de belangrijke aansluitingstreffer. Verder slim in balbezit om altijd een stap vooruit te denken en het zo voor zichzelf en voor zijn teamgenoten makkelijker te maken.

Aanstaande zaterdag de wedstrijd tegen ARC, thuis om half 9. Woensdag 20 april spelen we ook thuis tegen DWO in de kwartfinale van de Haaglanden Cup. Die wedstrijd start om 18.30, hopelijk tot dan!!