2 nuttige oefenwedstrijden

25 augustus 2021 16:00

De afgelopen dagen heeft Lyra geoefend tegen MVV '27 en DSO. Hieronder de wedstrijdverslagen

MVV’27

Op de zaterdag in de feestweek wordt er al jaren niet meer gevoetbald. Maar gezien de huidige omstandigheden hadden Pim en Frank besloten om daar dit jaar vanaf te wijken. Er werd thuis gespeeld tegen MVV’27. Het ging in het begin van de wedstrijd redelijk gelijk op, maar na een minuut of 10 nam Lyra het initiatief. Lyra was de ploeg met het meeste balbezit en kwam tot een paar (kleine) kansen. MVV’27 zakte in en wacht op de counter mogelijkheden.

Rond de 30e minuut mocht Lyra een corner nemen. De uitvoering van de korte corner was niet goed en leidde tot een counter van MVV’27. De nog jeugdige en talentvolle MVV’27 speler Michael Berrevoets zag Kenny nog ver voor zijn doel staan en hij schoot hem van grote afstand over hem heen. MVV’27 kwam dankzij deze knappe goal op een verrassende 0-1 voorsprong. 10 minuten later was het weer raak voor MVV’27. Wederom uit een counter, waarin Lyra teveel ruimte gaf aan MVV’27, maakte zij de 0-2.

In de rust wisselde beide partijen een aantal maal. Lyra begon sterk aan de tweede helft, nam direct weer het in initiatief in handen en voerde de druk op. Dit leidde tot twee goals in korte tijd. Marc den Toom ronde een 1 tegen 1 situatie goed af en kort daarop schoot Niels de gelijkmaker binnen. Hierna wisselde MVV’27 nog drie keer. Lyra behield het overwicht en ging op zoek naar meer. Dat kwam er. Vanuit een hoekschop kopte Laurens knap raak en het werd ook nog 4-2 door Mike Bruggeling. Een voorzet vanaf de zijkant vloog zomaar in de verre hoek…of was het een bewussie?

DSO

Op dinsdag 24 stond de uitwedstrijd tegen DSO op het programma. DSO is al jaren lang titelkandidaat in de tweede klasse, het niveau waar Lyra uit eindelijk ook weer op terug wil komen. Vooraf was ingecalculeerd dat Lyra deze wedstrijd niet zoveel balbezit zou hebben als tegen Maasdijk en MVV’27 en dat het meer op de counter zou moeten gaan spelen. Dat beeld was de eerste helft ook duidelijk zichtbaar. DSO speelde de bal snel rond en Lyra speelde compact, wachtend op de counter.

Voor DSO leidde het balbezit tot een aantal kansjes vanuit voorzetten en schoten vanuit de tweede lijn. Vooral vanaf hun linkerkant was er veel dreiging vanuit de super snelle en vaardige linksback van DSO. Maar Lyra hield goed stand en kwam er zelfs een aantal maal heel goed uit via de counter, kreeg 4 a 5 corners mee en creëerde nog wat gevaar vanuit een paar vrije trappen. Helaas staat het vizier van Lyra hierin nog niet scherp genoeg. Vlak voor rust kwam DSO er goed door aan de linkerkant, waar Lyra het verdedigend iets te licht oppakte. Vanuit deze aanval scoorde DSO de verdiende 1-0.

Na de rust was het spelbeeld anders. De vermoeidheid bij Lyra werd zichtbaar. Aanvallend kon Lyra niet veel meer brengen. In de 52e minuut kreeg DSO een penalty mee. Onterecht in de ogen van de spelers van Lyra, maar de scheidsrechter bepaald. Kenny zat er nog aan, maar dit was niet genoeg. Het spelbeeld veranderde niet. DSO drong aan en Lyra hield tegen. Het moet gezegd worden dat Lyra knap in de organisatie bleef spelen en weinig ruimte weg gaf. Aanvallende tegenstootjes van Lyra strandde helaas vaak al rond om de middenlijn. Rond de 75e minuut kwam DSO nog op 3-0 en daar bleef het bij.

Al met al een nuttige oefenwedstrijd waarin zowel de spelers als de staf hebben kunnen zien waar ze naar toe willen groeien. Het was een zware wedstrijd voor Lyra, waaruit ook bleek dat een aantal spelers conditioneel ook nog wel wat stappen moet zetten.

Komende zaterdag speelt Lyra om 14.30 uur  thuis tegen de amateurs van SPARTA. Tijdens deze wedstrijd wordt er ook afscheid genomen van de spelers Jack Binnendijk, John Lagerwerf en Ashwin Scheffers en leider Hans Beukema.