T(h)oms helpen Lyra aan zege bij Quick Steps

3e klasse B

3 oktober 2020 14:30

Onbekend

VV Lyra is de competitie uitstekend gestart. Dankzij doelpunten van Thom Kuyvenhoven en één van Tom van Os werd er bij Quick Steps 2-3 gewonnen.

Lyra is de competitie goed begonnen. Voorafgaand aan het duel tegen Quick Steps werd er gewonnen van Loosduinen (1-3) en Verburch (4-3). Vooral de laatste wedstrijd was een hele mooie. Toch kon Lyra na de knappe overwinning van vorige week niet met dezelfde elf aantreden. Dennis Voskamp was door zijn rode kaart geschorst, Rik Kiela verving hem. Ook Laurens van Marrewijk had een basisplaats, omdat Mike Bruggeling geblesseerd is.

Quick Steps won vorige week nipt van KMD en ging in het openingsduel hard onderuit bij Sportclub Monster. In de beginfase deed de thuisploeg niet onder ten opzichte van Lyra. Peter Aref schoot net naast. Even later zat die er wel in. Tom van Os leverde de bal in bij Marco Pronk die van net buiten het strafschopgebied de 1-0 maakte. Een valse start voor Lyra, dat daarna wel in de wedstrijd groeide. Thom Kuyvenhoven nam na een kwart wedstrijd een goede corner, maar de bal ging net aan iedereen voorbij. Vijf minuten later was het wel raak toen Van Os zijn fout goedmaakte. Een corner van Richie Basoki, die overigens uitblonk, werd door Van Os tegen de touwen gekopt.

Het zorgde ervoor dat Lyra alleen maar beter werd en Quick Steps wankelde. De Hagenezen trokken al meerdere malen aan de noodrem, waardoor het aantal gele kaarten opliep. Lyra werd alsmaar dreigender, maar de eindpass was telkens niet goed. Quick Steps kwam er dan ook af en toe uit, bijvoorbeeld toen Pronk overschoot. Jack Binnendijk leek Lyra na 43 minuten op een verdiende voorsprong te zetten, maar zijn vrije trap werd gekeerd door Jeffrey Plugge. Op slag van rust viel de goal volledig tegen de verhouding in aan de andere kant. Een lange bal schoot door, waardoor Jorden ’t Hart een vrije doortocht had naar Ritchie de Vreeden. De doelman bracht op zijn inzet redding, maar uiteindelijk kwam de bal bij Jovany Staal. Hij bezorgde Quick Steps alsnog een nieuwe voorsprong.

Niet sterk verdedigt van Lyra, waardoor de Lierenaren onnodig bij rust tegen een achterstand aankijken. Trainer Pim van der Hoorn voerde dan ook een wissel door. Roy van der Sar, die terugkeert van een blessure, neemt de plaats van Ruud Bijl in. De druk die Lyra voor rust had op Quick Steps was verdwenen. Het duurde even voordat de eerste kans van de tweede helft kwam, maar dat was wel meteen een gevaarlijke. Jorden ’t Hart schoot net voorlangs. Meteen daarna scoorde Lyra wel. Echt gevaarlijk waren de bezoekers na rust nog niet geweest, maar de eerste kans was wel meteen raak. Van der Sar gaf goed voor, Kuyvenhoven kwam prima voor zijn man en tikte de bal knap binnen. Lyra stond weer naast Quick Steps en ging er twee minuten later zelfs overheen. Quick Steps verloor knullig de bal op het middenveld, waardoor Lyra kon counteren. Richie Basoki vond Van der Sar. Met wat geluk kwam de bal bij Kuyvenhoven, die zijn tweede van de middag maakte.

Na 65 minuten spelen staat Lyra op voorsprong. Echter had de wedstrijd tien minuten later al in het slot gegooid moeten worden. Binnendijk gaf Van der Sar een grote kans, maar de invaller vond doelman Jeffrey Plugge op zijn weg. De goalie hield daarna zijn ploeg opnieuw op de been door de inzet van Kuyvenhoven te keren. Tussendoor moest De Vreeden nog een poging van Pronk stoppen.

In de slotfase gebeurde er van alles. Quick Steps ging de gelijkmaker forceren en stuurde Michael Roos, de lange centrale verdediger naar voren. Hij kreeg ook een kopkans, maar De Vreeden kon die eenvoudig pakken. Voor Lyra lag er voorin veel ruimte. Zo kreeg Kuyvenhoven opnieuw een hele grote mogelijkheid. Van dichtbij probeerde hij Plugge te verschalken, maar de keeper redde opnieuw. Ook uit een vrije trap kreeg Kuyvenhoven de kans zijn hattrick te voltooien, maar dit keer ging zijn schot net naast. Vlak voor tijd werd Ritchie de Vreeden nog gedwongen tot een redding bij een afstandsschot van Peter Aref. Lyra hield de voorsprong vast en nam drie zwaarbevochten punten mee naar De Lier.

Een geweldige competitiestart voor Lyra dat na drie wedstrijden, negen punten heeft. Thom Kuyvenhoven was belangrijk voor Lyra met zijn twee treffers. Volgende week wacht een topper op Sportpark De Zweth als Sportclub Monster op bezoek komt. Zij hebben samen met Lyra tot nu toe alles gewonnen.

Opstelling Lyra: Ritchie de Vreeden; Tom van Os, Mario Nijgh, Laurens van Marrewijk, Rik Kiela; Jesse Schelvis, Robin Vijverberg, Richie Basoki (66. Jari van Dijk); Ruud Bijl (46. Roy van der Sar), Thom Kuyvenhoven, Jack Binnendijk

Voor foto's klik HIER